Om fakturan inte betalas i tid
De flesta av oss har förmodligen någon gång råkat missa förfallodatumet på en faktura. Det kan hända att man tänkt betala, men sedan plötsligt behövt resa bort och glömt bort, eller att man helt enkelt tappat bort fakturan och inte kommit på att man missat en betalning innan man får en påminnelse. Men vad händer egentligen med en faktura som inte betalas i tid?
Vanligtvis brukar företaget som ansvarar för fakturering av kunden skicka ut en påminnelse en viss tid efter förfallodatumet. Ibland skickas även en varning ut några dagar innan förfallodatum (varningar brukar dock alltid skickas via e-post), men i allmänhet får man en första påminnelse. Nu brukar även påminnelseavgift vara påförd fakturan, vilket gör att din beställda vara redan blivit dyrare.
I detta läge är det hög tid att betala fakturan. Du vill inte att ärendet ska gå vidare till inkasso, så se till att betala så snart du bara kan. Om du inte har pengar tillgängliga för tillfället är det bäst att du kontaktar företaget och är ärlig – i de allra flesta fall kommer företaget gå med på att antingen göra upp en avbetalningsplan, eller skjuta fram betalningsdatumet med några veckor. Du behöver inte skämmas över att du ringer ett sådant samtal – de som jobbar på företagens kundtjänst är vana vid sådana förfrågningar och kommer inte att tycka att det är något konstigt.
Om du trots påminnelsen inte betalar fakturan kommer företaget antingen att skicka flera påminnelser, eller överlämna ärendet till inkasso. Ibland överlämnas ärenden till inkasso om den första påminnelsen inte blir betald. I detta fall tillkommer ytterligare merkostnader, t.ex. inkassoavgift. Det är du som kund som är skyldig att betala denna. Om företaget anlitar ett externt inkassobolag är det detta som du bör kontakta angående detta ärende.
Nu är det verkligen hög tid att betala fakturan, för nästa steg efter inkasso (och ett antal påminnelser) är att ärendet drivs vidare till kronofogden. Det är det sista steget – och har det gått så långt finns det risk för att du får betalningsanmärkning, vilket gör att du får svårt att ta lån, teckna mobilabonnemang och dylikt.
Hur som helst, om din faktura väl hamnat hos inkasso och du inte kan betala den direkt, ta kontakt med inkassobolaget på en gång! Inkassobolag är vana vid att hantera skuldsatta kunder och personer som av en eller annan anledning inte kan göra rätt för sig. Det är inget att skämmas för, utan lyft luren och ring på en gång. Fråga om en avbetalningsplan, om du t.ex. säger att du kan betala 500 kronor om två veckor och resterande 2000 kronor om en och en halv månad kommer förmodligen inkassobolaget gå med på detta, då de är intresserade av att få betalt, inte att skicka ärendet vidare till kronofogden.
Ungefär så brukar det vanligtvis gå till om du inte betalat din faktura i tid!